Jāņa tirgus Siguldā

Siguldas Jāņa tirgus ēka iezīmēja jaunās tendences Latvijas arhitektūras praksē, tieksmi uz abstrakto minimālismu un tradicionālo arhitektūras formu renesansi, kas atspoguļojas ēkas lakoniskajā formā un tonī, kā arī arhetipiskajā griezumā un dekorā.

Modes tendences
Pagājušajā gadsimta modes klasika - «mazā melnā» kleita - mūsdienās guvusi arhitektonisku izpausmi celtnēs ar divslīpu jumta formu un melno apdari, kas ir tradicionālās arhitektūras iezīmes. Dedzinātais koks ir japāņu mājokļa ārējas apdares materiāls, jo dedzināšana padara koku noturīgāku pret mitrumu un aizsargā pret kukaiņiem. Tehnika, ko dēvē par Shou sugi ban vai Yakisugi, piešķir kokam tumši brūnu vai melnu toni. Eiropā fasādes tika apstrādātas ar melno darvu, lai pasargātu no nelabvēlīgiem laika apstākļiem. Senākie piemēri ir Karaļa ferma (Kirkjubøargarður) Fēru salās (ap 1100) un ķieģeļu mājas gar Amsterdamas kanāliem.

Arhitekts Deivids Adžejs (David Adjayé) uzskata: «Melnajā krāsā gaisma, ēnas, nianses, tekstūra un toņi iegūst augstāko izteiksmīgumu, jo melns nežilbina acis». «Mazā melnā» celtne ir izplatīta kā privāto brīvdienu māja, kas saplūst ar ainavu. Arhitekti piedāvā tās interpretācijas, piemēram, «Rodic--- Davidson Architects» ar dzīvojamo ēku klasteri North Vat Kentā, Lielbritānijā (2015) un NRJA ar 8 melnie Līčos, Latvijā (2005-2011). «Mazās melnās» celtnes kļūst populāras arī sabiedrisko ēku sektorā, kur «mazā» kļūst proporcionāli lielāka. Kā piemērus varētu minēt «C+S Architects» projektēto tiesas ēku Venēcijā (2012) un Jāņa tirgus ēku Siguldā.

Arhitektoniskais tēls
Jāņa tirgus ēka Siguldas centrā atrodas vietā, kur pagājušajā gadsimtā bija tirgus laukums. Melnā koka ēka ar divslīpu jumtu kontrastē ar Ausekļa ielas arhitektūru, kurai raksturīgas mūra ēkas ar gaišo apdari. Ēkas arhitektoniskais tēls un iekštelpu organizācija atvasinātas no latvju rijas un klēts, kas veidotas kā vientelpas ēkas. Vēlāk rijām sāka piebūvēt palīgtelpas, bet klētis sadalīt vairākās telpās, kā arī izbūvēt pagrabu vai apakšstāvu. Raksturīga rijas iezīme bija pavards centrā, kā arī lielas durvis abos celtnes galos ventilācijas nodrošināšanai. Klēts un rijas saules un laika apstākļu iedarbības rezultāta nomelnēja. Jāņa tirgus ēka izmanto arhetipisko vientelpas principu, kā arī lielas durvis ar dekoratīviem slēģiem.

Teritorija ap ēku
Siguldas centrā nav iedibinātās būvlaides, un apbūves lielāko daļu veido brīvstāvošie apjomi ar priekšdārziem. Ausekļa ielas posmā starp K. Valdemāra un Pils ielām atrodas ēku grupa, kas veido perimetrālo apbūvi. Līdz ar to tirgus ēku varēja novietot gan uz apbūves līnijas, gan zemesgabala dziļumā, veidojot priekšdārzu. Tika panākta vienošanās novietot ēku zemesgabala dziļumā, priekšlaukumā izvietojot vides dizaina objektu - tirdzniecības galdu ar svariem (mākslinieki Andis Gūtmanis, Juris Zandersons). Ēkai ir divas ieejas apmeklētājiem - no Ausekļa un no K. Valdemāra ielām, un pie tām izvietotas velonovietnes. K. Valdemāra ielas pusē atrodas autostāvvietas apmeklētājiem, bet ēkas ziemeļrietumu pusē - preču piegādes transportam. Bruģējuma atšķirīgā iesegumu forma un krāsa atdala kustībai paredzētās teritorijas (ietves un ceļi) no stāvēšanai vai sēdēšanai paredzētajām teritorijām (stāvvietas un laukumi).

Iekštelpa
Ēka organizēta kā vientelpa, gar sienām atrodas nišas pastāvīgas tirdzniecības vietām, bet centrā - restorāni. Īslaicīgas tirgošanās galdiņi izvietoti centrā pie kioskiem. Mansarda stāvā ir darbinieku palīgtelpas, savukārt balkonos uzstājas mūziķi pasākumu laikā. Gar Ausekļa un K. Valdemāra ielām izveidotas nojumes īslaicīgas tirgošanās galdu izvietošanai. Pārsegtā ārtelpa savienota ar iekštelpu ar trīs papildu ieejām, kas ļauj restorāniem strādāt arī ārpus tirgus darba laika. Ēkā uzstādīta dzeramā ūdens ņemšanas vieta apmeklētājiem.

Robustajā interjerā eksponētas melnā metāla profila nesošās konstrukcijas. Sienu apdares daļu veido dekoratīvi saplākšņi ar vēsturiskām avīžu izdrukām. Dominējošo lomu interjerā veido vairākos līmeņos izvietoti gaismas ķermeni. Gan iekštelpā, gan ārtelpā zem griestiem vientelpu izgaismo apaļas lampas ar dekoratīviem latviešu rakstiem. Gar sienām uz trīsstūra metāla profiliem ir piekārtas laternas. Šāds laternu dizains un stiprināšanas veids parasti tiek lietots ārtelpās, līdz ar to rodas ārtelpas iekštelpā jeb tirdzniecības ielas sajūta. Katrai kafejnīcai un restorānam ir dažādas formas gaismas ķermeņi ar melniem elementiem. Melnā krāsa rada vienotības sajūtu, bet dažādā forma izceļ katras kafejnīcas vai restorāna identitāti.

Jumts
Ēkas forma ir tīra un lakoniska. Jumta un sienas savienojumā nav tādu tradicio-nālo elementu kā dzega, pārkare un lietus ūdens notekas, tie ir paslēpti zem jumta un sienu dekoratīvās koka dēļu apdares. Kādā veidā tas tika panākts?

Pētot ēkas ar līdzīgu apdares risinājumu ārzemēs, piemēram, North Vat dzīvojamo ēku klasteri, var secināt, ka jumta apdare stiprināta uz latām ar integrēto fiksācijas punktu sistēmu. Integrēto fik-sācijas punktu sistēma, piemēram, ROOFTRACKTM, ļauj stiprināt apdares elementus (kā arī saules paneļus, caurules u. c.) pie horizontālām, vertikālām un slīpām norobežojošām konstrukcijām, saglabājot mitruma aizsargkārtas veselumu. Sistēmas pamatā ir nerūsējošā tērauda cilindrs ar divām vītņotām atverēm bultskrūvēm apdares elementu stiprināšanai, kas savukārt tiek stiprināts pie norobežojošās konstrukcijās ar metāla plātni ar astoņām skrūvēm; visi stiprinājumi paliek mitrumnecaurlaidīgajā aploksnē.

Jāņa tirgus ēkā izmantots vienkāršāks risinājums, kas izstrādāts sadarbībā ar Ruukki. Ēka pārklāta ar klasisko skārda jumtu, lietus notekas paslēptas sienā. Jumta apdares koka dēļi stiprināti pie skārda jumta uz latām, izmantojot sniega barjeru stiprināšanas elementus. Savukārt sniega barjera stiprināta pie skārda jumta šuvēm ar U profilu. Tādējādi netiek veidota atvere starp jumta ārējo un iekšējo daļu. Elegantā risinājuma autors ir arhitekts Kārlis Bedrītis, kas piedāvāja Ruukki pielāgot sniega barjeras stiprināšanas koncepciju jumta latu stiprināšanai. Kopumā Jāņa tirgus ir labs mūsdienu arhitektūras paraugs, kur tradicionālie dizaina elementi apvienoti ar elegantiem inženiertehniskiem risinājumiem.

LatvijasArchitektūra #1(146)/2020